FAQ

Funderar du över något? Här hittar du vanliga frågor och svar.

Hur funkar Justic?

Vi bygger digitala verktyg för privatpersoners juridiska behov i vardagen och samlar dem på vår plattform. Genom att automatisera rådgivningen gör vi det möjligt för fler att få juridisk vägledning och hjälp att ta tillvara sina rättigheter.

Vi lanserar löpande nya juridiska tjänster. I dagsläget erbjuder vi personlig rådgivning genom vår digitala bokningsplattform Första Hjälpen. Om du vill hålla dig uppdaterad om vad vi gör kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vad kostar det att använda Justic?

Ingenting! Samtalen som bokas via Första Hjälpen är kostnadsfria.

Kan jag förbereda mig inför ett samtal med en jurist i Första Hjälpen?

Ja, det kan du! Men det är inget måste. Såhär kan du förbereda dig inför samtalet:

1) Skriv ner några stödord om vad din fråga gäller och vad du vill ha sagt. Vad har hänt/ska hända? Vilka är inblandade?

2) Leta reda på eventuell dokumentation som har med ärendet att göra. Tänk dock på att juristen på den korta tiden inte kan upprätta handlingar eller vidta några direkta åtgärder.

3) Om du önskar få vidare hjälp av juristen efter dina 20 minuter, be att få en indikation på var kostnaderna kommer att landa.

Hur avbokar/ombokar jag en mötesbokning i Första Hjälpen?

Du avbokar och ombokar dina möten själv genom att kontakta juristen på den mailadress du fått i ditt bekräftelsemail.

Vilka är juristerna i Första Hjälpen?

När du använder Första Hjälpen svarar du på ett antal frågor utifrån ditt aktuella ärende och därefter får du förslag på jurister som är specialiserade inom just det område du söker hjälp för. Vi samarbetar med erfarna jurister över hela Sverige. Alla jobbar till vardags på advokat- eller juristbyråer när de inte hjälper dig i Första Hjälpen.

Kan jag använda Justic när jag är utomlands?

Du kan använda Justic oberoende av var du befinner dig i världen. Allt som krävs är fungerande internetuppkoppling och stöd för video och ljud. Däremot erbjuder vi i dagsläget endast tjänster som avser juridisk rådgivning inom svensk rätt.

”Gratis mall samboavtal”, ”Gratis mall äktenskapsförord” ”Gratis mall testamente” – varför ska jag inte använda mallar och exempel som jag hittar gratis på nätet?

Vill man upprätta ett juridiskt dokument och vara säker på att det är giltigt, är det bästa alternativet att vända sig till en erfaren jurist eller advokat. Detta eftersom det ofta finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att dokumentet ska vara giltigt. Tillsammans med vår samarbetspartner Familjens Jurist kan du på justic.se upprätta vanliga juridiska dokument online, läs mer här. Har du en juridisk fråga och vill komma i kontakt med en jurist? Boka ett kostnadsfritt möte i Första Hjälpen.

Hur kommer jag i kontakt med support?

Du kan kontakta Justics support via mail på hello@justic.se. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga inom 24 timmar.

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Sekretess och hantering av personuppgifter är viktiga frågor för oss. Du har hela tiden kontroll över din data och vi kommer aldrig sälja eller lämna ut din personliga information till tredje part. I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa mer om hur vi hanterar din data.

Vad är skillnaden mellan en jurist och en advokat?

Advokat är en titel som är skyddad i lag. Bara den som är ledamot av Sveriges advokatsamfund får kalla sig advokat.

Vägen till advokattiteln är lång – efter ca 4,5 års juridisk utbildning och juristexamen vid universitet krävs minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete.

Därtill behöver också alla som vill bli advokater visa att de är lämpliga för yrket samt genomgå en utbildning som anordnas i samfundets regi och som avslutas med en muntlig examination.

Jurist är däremot inte någon skyddad titel. Vanligen brukar man med jurist mena en person som avlagt juristexamen, men det finns egentligen inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist i Sverige.

Var vänder jag mig med eventuella klagomål?

Om du inte är nöjd med våra tjänster vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig till oss genom att maila till hello@justic.se, så hjälper vi dig på bästa sätt.