FAQ

Funderar du över något? Här hittar du vanliga frågor och svar.

Hur funkar Justic?

Vi bygger digitala verktyg för privatpersoners juridiska behov i vardagen och samlar dem på vår plattform. Genom att automatisera rådgivningen gör vi det möjligt för fler att få juridisk vägledning och hjälp att ta tillvara sina rättigheter.

Vi lanserar löpande nya juridiska tjänster. I dagsläget erbjuder vi personlig rådgivning genom vår digitala bokningsplattform Första Hjälpen. Om du vill hålla dig uppdaterad om vad vi gör kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vad kostar det att använda Justic?

Ingenting! Samtalen som bokas via Första Hjälpen är kostnadsfria.

Kan jag förbereda mig inför ett samtal med en jurist i Första Hjälpen?

Ja, det kan du! Men det är inget måste. Såhär kan du förbereda dig inför samtalet:

1) Skriv ner några stödord om vad din fråga gäller och vad du vill ha sagt. Vad har hänt/ska hända? Vilka är inblandade?

2) Leta reda på eventuell dokumentation som har med ärendet att göra. Tänk dock på att juristen på den korta tiden inte kan upprätta handlingar eller vidta några direkta åtgärder.

3) Om du önskar få vidare hjälp av juristen efter dina 20 minuter, be att få en indikation på var kostnaderna kommer att landa.

Hur avbokar/ombokar jag en mötesbokning i Första Hjälpen?

Du avbokar och ombokar dina möten själv genom att kontakta juristen på den mailadress du fått i ditt bekräftelsemail.

Vilka är juristerna i Första Hjälpen?

När du använder Första Hjälpen svarar du på ett antal frågor utifrån ditt aktuella ärende och därefter får du förslag på jurister som är specialiserade inom just det område du söker hjälp för. Vi samarbetar med erfarna jurister över hela Sverige. Alla jobbar till vardags på advokat- eller juristbyråer när de inte hjälper dig i Första Hjälpen.

Kan jag använda Justic när jag är utomlands?

Du kan använda Justic oberoende av var du befinner dig i världen. Allt som krävs är fungerande internetuppkoppling och stöd för video och ljud. Däremot erbjuder vi i dagsläget endast tjänster som avser juridisk rådgivning inom svensk rätt.

Hur kommer jag i kontakt med support?

Du kan kontakta Justics support via mail på support@justic.se. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga inom 24 timmar.

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Sekretess och hantering av personuppgifter är viktiga frågor för oss. Du har hela tiden kontroll över din data och vi kommer aldrig sälja eller lämna ut din personliga information till tredje part. I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa mer om hur vi hanterar din data.

Var vänder jag mig med eventuella klagomål?

Om du inte är nöjd med våra tjänster vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig till oss genom att maila till hello@justic.se, så hjälper vi dig på bästa sätt.

Robotjuristen som hjälper dig med vardagsjuridiken

Justic